Svar: Laktoseintolerance - 8 mdr.

20. september 2011

Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Når man har Laktoseintolerans, så er man ikke er i stand til at nedbryde mælkesukker i tarmen og derfor får symptomer fra mave-tarmsystem, hvis man indtager mælk eller mælkeprodukter. Når man ikke kan nedbryde laktose, så skyldes det at man mangler enzymet laktase i tyndtarmens slimhinde.

Da mælk er en let tilgængelig kilde til kalk, er det vigtigt at man ikke udelukker mælk fra barnets kost, hvis der ikke er tilstrækkeligt grund for det. Derfor er det vigtigt at diagnosen stilles af en læge.

De fleste med laktoseintolerans vil godt kunne tåle en lille smule mælkeprodukt og det er ikke farligt for barnet, hvis det får lidt mælk eller mælkeprodukt en gang imellem. Der vil altså normalt ikke ske noget hvis I f.eks. er ude at spise og jeres dreng får tilbudt noget sovs, is, fløde eller lignende, som er mælkebaseret - men i hverdagen og generelt, skal du naturligvis prøve at undgå det.

Laktose findes i alt slags mælk og derfor også i forskellige produkter som indeholder mælk. Det kan heller ikke erstattes med gede- og fåremælk. Derfor vil der også være laktose i smør, ost osv. og det vil være tilsat i flere postejer osv. Det kan være svært at undgå og du må tjekke indholdsdeklarationen.

Det anbefales ikke at du bruger soyamælk i madlavningen til din dreng, når han ikke er ældre end han er. Han kan fra 1 års alderen dog godt få lidt mad lavet med soyamælk, hvis I andre spiser dette en gang imellem. I stedet kan du bruge laktosefri mælk i jeres mad, så I stadig kan spise det samme. Fedtindholdet er lavere end sødmælk, der egentlig anbefales nu, men i jeres madlavning går det nok.

Som alternativ til smør kan du bruge plantemargarine uden mælk. Det findes :) F.eks. Nutana Plantemargarine - den kan også bruges af ...

Annonce

... mælkeallergikere.

Thiese har lavet en laktosefri yoghurt naturel - det er så vidt jeg ved en meget fedtfattig yoghurt og derfor ikke specielt egnet til små børn, men den findes og kan også bruges, hvis du f.eks. gerne vil bage havregrynsboller selv :)

Udbuddet af laktosefri produkter i Danmark er ikke så stort, men det findes i udlandet og man kan i Sverige og i Tyskland købe flere produkter, her skulle også findes laktosefri oste .. Så vidt jeg ved, så bor I i Norge og hvordan mulighederne er for at købe laktosefrit der, ved jeg ikke - men måske er de større end i DK?

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Din dreng får så vidt jeg ved modermælkserstatning - men jeg ved ikke hvad type ham får? Modermælkserstatningen tåler han jo godt og derfor kan du roligt bruge denne i hans grød og mos indtil han er 1 år - og også gerne efter, hvis du vil holde hans indtag af komælk nede. Modermælkserstatningen kan også gives af en kop, som alternativ til drikkemælk. Man kan også købe en speciel erstatning til børn, der slet ikke tåler mælk.

Du kan altså sagtens lave hans havregrød om morgenen med den mme, som han er vant til at få og som han tåler godt. Du kan bage havregrynsboller med laktosefri yoghurt og du kan bruge Nutana plantemargarine eller lignende i stedet for smør. Ost kan du forsøge at finde uden laktose og ellers må han undvære dette ..

Om eftermiddagen kan han få mysligrød (se opskrift i min nyeste bog "Helens bog om børn og mad"), den er uden mælk, og give dette i stedet for tykmælk eller lignende surmælksprodukt. Om aftenen kan han få mad som I andre, og du kan i madlavningen bruge laktosefri mælk, så kan I alle spise det samme. Du kan sikre ham lidt ekstra fedtstof ved at bruge lidt ekstra vegetabilsk olie i hans mad :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat god appetit :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for dine lange svar, du er så dejlig fornuftig :) Jeg er glad for at læse, at du i det store og hele kan understøtte det, vi i forvejen har gjort.

Tak skal du have for dine svar

Venlig hilsen, mor til Sofia 8 måneder