Svar: Laktoseintolerance - 8 mdr.
20. september 2011
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Når man har Laktoseintolerans, så er man ikke er i stand til at nedbryde mælkesukker i tarmen og derfor får symptomer fra mave-tarmsystem, hvis man indtager mælk eller mælkeprodukter. Når man ikke kan nedbryde laktose, så skyldes det at man mangler enzymet laktase i tyndtarmens slimhinde.
Da mælk er en let tilgængelig kilde til kalk, er det vigtigt at man ikke udelukker mælk fra barnets kost, hvis der ikke er tilstrækkeligt grund for det. Derfor er det vigtigt at diagnosen stilles af en læge.
De fleste med laktoseintolerans vil godt kunne tåle en lille smule mælkeprodukt og det er ikke farligt for barnet, hvis det får lidt mælk eller mælkeprodukt en gang imellem. Der vil altså normalt ikke ske noget hvis I f.eks. er ude at spise og jeres dreng får tilbudt noget sovs, is, fløde eller lignende, som er mælkebaseret - men i hverdagen og generelt, skal du naturligvis prøve at undgå det.
Laktose findes i alt slags mælk og derfor også i forskellige produkter som indeholder mælk. Det kan heller ikke erstattes med gede- og fåremælk. Derfor vil der også være laktose i smør, ost osv. og det vil være tilsat i flere postejer osv. Det kan være svært at undgå og du må tjekke indholdsdeklarationen.
Det anbefales ikke at du bruger soyamælk i madlavningen til din dreng, når han ikke er ældre end han er. Han kan fra 1 års alderen dog godt få lidt mad lavet med soyamælk, hvis I andre spiser dette en gang imellem. I stedet kan du bruge laktosefri mælk i jeres mad, så I stadig kan spise det samme. Fedtindholdet er lavere end sødmælk, der egentlig anbefales nu, men i jeres madlavning går det nok.
Som alternativ til smør kan du bruge plantemargarine uden mælk. Det findes :) F.eks. Nutana Plantemargarine - den kan også bruges af mælkeallergikere.
Thiese har lavet en laktosefri yoghurt naturel - det er så vidt jeg ved en meget fedtfattig yoghurt og derfor ikke specielt egnet til små børn, men den findes og kan også bruges, hvis du f.eks. gerne vil bage havregrynsboller selv :)
Udbuddet af laktosefri produkter i Danmark er ikke så stort, men det findes i udlandet og man kan i Sverige og i Tyskland købe flere produkter, her skulle også findes laktosefri oste .. Så vidt jeg ved, så bor I i Norge og hvordan mulighederne er for at købe laktosefrit der, ved jeg ikke - men måske er de større end i DK?
Din dreng får så vidt jeg ved modermælkserstatning - men jeg ved ikke hvad type ham får? Modermælkserstatningen tåler han jo godt og derfor kan du roligt bruge denne i hans grød og mos indtil han er 1 år - og også gerne efter, hvis du vil holde hans indtag af komælk nede. Modermælkserstatningen kan også gives af en kop, som alternativ til drikkemælk. Man kan også købe en speciel erstatning til børn, der slet ikke tåler mælk.
Du kan altså sagtens lave hans havregrød om morgenen med den mme, som han er vant til at få og som han tåler godt. Du kan bage havregrynsboller med laktosefri yoghurt og du kan bruge Nutana plantemargarine eller lignende i stedet for smør. Ost kan du forsøge at finde uden laktose og ellers må han undvære dette ..
Om eftermiddagen kan han få mysligrød (se opskrift i min nyeste bog "Helens bog om børn og mad"), den er uden mælk, og give dette i stedet for tykmælk eller lignende surmælksprodukt. Om aftenen kan han få mad som I andre, og du kan i madlavningen bruge laktosefri mælk, så kan I alle spise det samme. Du kan sikre ham lidt ekstra fedtstof ved at bruge lidt ekstra vegetabilsk olie i hans mad :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske